Laglighet, VPN och integritet: hur skyddar ni er när ni använder IPTV-tjänster i Sverige?
Oavsett tjänst tycker jag att man ska tänka som vid all nättrafik: skydda hushållets integritet och minska attackytan. Jag kör en seriös VPN-leverantör på routernivå för enheter som inte har egna klienter, och jag låter inte boxen exponeras utåt. Loggning i hemmet minimeras; jag sparar bara det som behövs för felsökning. Viktigt är också att förstå gränsen mellan lagliga fria källor, betaltjänster med licens och gråzonsutbud. Som tittare mår man bättre med tydliga val och kvitton, särskilt när barnen använder TV:n själva.
9 Views

VPN kan ge två effekter: ökad integritet och ibland sämre latens. Jag valde därför en server i närmaste storstad och testade protokoll tills jag hittade en stabil mix. Kolla också hur leverantören hanterar DNS-läckor och kill-switch – annars gör VPN mindre nytta. På enhetsnivå bytte jag standardlösenord, stängde oanvända portar och höll appar uppdaterade. Om du för anteckningar, markera allt relaterat till “iptv” i en egen kategori, så håller du isär nätverksändringar från övrig hemelektronik. Ordning i dokumentationen hjälper om något ifrågasätts.