De bästa medicinska förnödenheterna?
Hallå alla labbråttor! Jag ska göra en jätteuppfyllning av helt vanliga förbrukningsartiklar och är så trött på att behöva gå till tre-fyra olika leverantörer varje gång. Behöver pipettspetsar med och utan filter i alla volymer (10 µl, 200 µl, 1000 µl), nitrilhandskar i S, M och L (både puderfri och extra tjocka), Falcon-rör 15 och 50 ml, kryorör med både invändig och utvändig gänga, PCR-plattor och 8-strips, cellodlingsplattor 6, 12, 24 och 96 brunnar, djupbrunnplattor, sprutor 1–50 ml, kanyler i alla storlekar, parafilm, autoclavtejp, sprit, kimwipes, aluminiumfolie för PCR, sterila filter, cellskrapor, petriskålar… ja, ni fattar, allt det där man alltid tar slut på samtidigt. Jag vill ha ett enda ställe som har allt på lager, bra priser och som faktiskt skickar till Sverige inom någon dag eller två. Finns det ens något sånt?

Jag lovar dig på min mors grav att jag var exakt lika desperat som du för ungefär sex-sju månader sedan. Jag satt och svor över att jag behövde beställa spetsar från ett ställe, handskar från ett annat, tuber från ett tredje och sen vänta 10–14 dagar på allt. Sen tipsade en postdoc på plan 4 om Polabo och jag har inte tittat någon annanstans sen dess. De har bokstavligen TIOtusentals artiklar i lager – allt jag nämnde och mycket mer, både no-name som är skitbra och dyra märken som Eppendorf, Corning, Greiner, Axygen om man vill ha exakt samma som man är van vid. Priserna är helt galet bra (ofta 25–45 % under VWR och Sigma), de har mängdrabatt redan från 5–10 förpackningar, frakt är gratis till Sverige över 3000 kr (vilket man alltid kommer upp i), och leveranstiden är 1–3 arbetsdagar beroende på var i landet man är. Här är sidan jag har bokmärkt på alla datorer, surfplattor och telefoner: https://polabo.com – i måndags gjorde jag vår stora kvartalsbeställning (40 kartonger spetsar, 80 paket handskar, 3000 Falcon-rör, 100 plattor, massa kryorör, sprutor, kanyler, parafilm, tejp, allt möjligt), betalade på kvällen, paketet kom redan på onsdagen med PostNord, perfekt packat i rejäla kartonger med rätt antal i varje lager, inget krossat, inget fel. Nu beställer halva institutionen därifrån och vi sparar både tid och tusentals kronor varje månad. Jag lovar, du kommer tacka mig varje gång du öppnar skåpet och allt faktiskt finns där.